Menü Bezárás

Hány webáruház van Magyarországon? E-kereskedelmi körkép.

Hány webáruház van Magyarországon

Pár hete az egyik konzultáción merült fel, vajon mennyi webáruház működhet Magyarországon? És bár vannak sejtéseim, nem tudtam rá pontosan válaszolni. Többször megpróbáltam utánanézni, de nem találtam sehol hiteles forrást.

Egy hírlevélnek köszönhetően a napokban újra felmerült a kérdés: tényleg, hány webáruház működhet? A hírlevél a Shoprenter levele volt, amiben azt az örömüket osztották meg a feliratkozókkal, hogy elérte a 3000-et azoknak a webáruházaknak a száma, melyek az ő rendszerüket használják (ezúton is gratulálunk ehhez az eredményhez!).

Mivel nem hagyott nyugodni a kérdés, elkezdtem összeszámolni,

Hány magyar webáruház lehet jelenleg

Napjainkban a két legnagyobb bérelhető webáruház rendszer a Shoprenter és az Unas. A Shoprenternél ezek szerint 3000 webáruház működhet, az Unas saját bevallása szerint 3600 webáruház bérli az őrendszerüket, ráadásul ők azt az információt is megosztják, hogy ez a webáruházak negyede, így csupán ebből kiindulva nagyjából 14500 webáruház lehet itthon. De maradjunk a saját becslésünknél, a két bérelhető rendszer tehát 6600 webáruházzal rendelkezhet. A többi bérelhető rendszert biztosító szolgáltató webáruháza néhány száz lehet, ugyanakkor van még két nagy csoport, amelyek jelentős számú webáruházat tudhatnak maguk mögött: az egyik az ingyenes webshop keretrendszerek, élükön a WordPress-Woocommerce kombóval, a másik pedig a saját fejlesztésű webáruházak, melyeket dedikáltan az adott webáruháznak fejlesztettek (ez utóbbiak szintén néhány százan lehetnek, azonban ha a forgalmukat megnéznénk, valószínűleg nagyobb forgalmat produkálnak, mint a többi webáruház együttvéve).

Próbáljuk meg összeadni: bérelhető rendszerek 7000, ingyenes keretrendszerek (Woocommerce, Opencart, Prestashop, hogy csak a legnagyobbakat említsük) szintén többezres nagyságrend lehet, ezen felül pedig a saját fejlesztésű webáruházak, amelyek a példa kedvéért legyenek ötszázan. Ez így összesen tízezres nagyságrend lehet – becslésem szerint (bár a GKIdigital 2015-ben még csak 1400 aktív webáruházat mért). Emlékszünk ugye: az Unas 14 ezerre saccolja a hazai webáruházak számát, úgyhogy egyezzünk meg abban, hgoy valahol tízezer és tizenötezer között lehet a webáruházak száma Magyarországon (ha hinni lehet a bemondásoknak).

Webáruház-keretrendszerek aránya Magyarországon (becsült adat)
Webáruház-keretrendszerek aránya Magyarországon (becsült adat)

Érdekességképpen rákerestem, összesen hány kereskedelmi egység, bolt működik az országban. Szerencsére erről viszonylag pontos statisztikát vezet a KSH*: szerintük 2017. júniusában 128 ezer bolt működött.

Számoljunk tovább, nézzük meg, forgalom alapján mit mutatnak a számok: a fenti adatokból az derül ki, hogy a kiskereskedelmi boltok számának kb. 10%-a lehet webáruház. A KSH adatai* szerint a kiskereskedelem forgalma (az online értékesítéssel együtt) 2016-ban kevesebb mint 10 ezer milliárt forint volt (8,1 ezer Md), az eNet kutatásából pedig az derül ki, hogy az e-kereskedelem forgalma 427 milliárd forint volt (érdekes módon a KSH “csak 308 ezer milliárdot mért, míg az eNet 310 milliárdot). Így elmondható, hogy a kereskedelmi üzletek 10 %-át adó webáruházak adták 2016-ban a hazai kereskedelmi forgalom mintegy 3,8-5,2%-át. Mostanában konferenciákon, prezentációkon 5% körüli arányt emlegetnek.

KSH-csomagküldő-forgalom-2010-2016
A csomagküldő és internetes forgalmának alakulása Magyarországon a KSH adatai szerint.

Mennyi lehet a részesedése a TOP 10 webáruháznak?

A fenti számokat – 100%-ban pontos kimutatások hiányában – érdemes fenntartásokkal kezelni, azonban az elemzés nagyságrendileg megállja a helyét, így jól mutatja az internetes kereskedelem jelenlegi helyét és várható jövőjét. Az online keresledelem forgalma és aránya évről éve jelentősen növekszik (nem meglepő módon a hagyományos kereskedelem rovására), de a kimutatásokból az is kiderül, TOP10 webáruház 2014-2016hogy a teljes internetes forgalom egyre nagyobb hányadát szolgáltatja a TOP10 webáruház: míg 2014-ben a teljes online forgalom 22%-a landolt ennél a TOP 10-nél, addig 2016-ban ez az arány már 35% volt. Úgy tűnik, a Paretto-elv (20/80-as szabály) az e-kereskedelemben is érvényesül…

Összefoglalva, amit szerintem mindenki tud: az online kereskedelem tovább fejődik, és kétszámjegyű növekedést produkál. Azonban úgy tűnik, a kicsiket elnyomják a nagyok. Úgyhogy: kicsik, ne hagyjátok magatokat! Ebben mi, a Webshop ABC is segíteni fogunk.

*Források:

KSH statisztika a boltok számáról

KSH adatok a kiskereskedelem forgalmáról

eNet e-kereskedelmi körkép 2017

GKIdigital TOP 10 internetes kereskedő 2015

A kiskereskedelmi üzletek forgalma üzlettípusonként (KSH) 

Akit érdekelnek még számok: KSH weboldala