HOGYAN INDÍTS WEBÁRUHÁZAT?
Azért vagy itt, mert online boltot szeretnél indítani. Tudom, hogy megannyi oldal van, ahol segítséget ígérnek ehhez, tucatszám találsz olyan oldalakat, ahol a webáruház indításáról olvashatsz. Miért más a WebshopABC oldala? Mivel tud többet adni?
Sok helyen írják, sok helyen ígérik, hogy a webáruház egy kánaán.
Van, ahol egyenesen passzív jövedelemként definiálják az online értékesítést.
Biztatnak, hogy ezt mindenki meg tudja csinálni. Ígérik, hogy gyorsan és könnyen jövedelmező, jól működő webáruházad lehet, amiből automatikusan, munka nélkül ömleni fog a pénz. És hogy mindezt gyorsabban eléred, mint a Superexpress.
ÉS TÉNYLEG ÍGY VAN?
A fenét! Ha így lenne, akkor tömegével mondanának fel alkalmazottak, akik főállásuk mellett indították el webshopjukat. Ha így lenne, tízszer ennyi webáruházzal találkoznál az interneten. Ha így lenne, nem olvasnál eladó, bezáró webáruházakról.
MI A VALÓSÁG?
A valóság ezzel szemben az, hogy piszok nehéz sikeres webáruházat indítani, és csak nagyon kevés webáruház képes az indulást követő 1 éven belül nyereségesen működni. És nyereség alatt a tisztességes jövedelmet értem. Jövedelmet, amiből legalább egy ember tisztességesen meg tud élni. Nem lehetetlen, de nagyon komoly tervezésre, kitartásra, tudásra lesz szükséged, ha te is a sikeres webáruházak csoportjába akarsz kerülni.
Éppen ezért a WebshopABC oldalain nem csak azt mutatjuk meg, hogyan indíts webáruházat, de azt is megtudod, mire számíthatsz. Hogyan kerüld el a buktatókat, a veszteséget, hogyan tervezz, mire készülj fel. Nincs annál kellemetlenebb, mint amikor rengeteg pénzt és energiát ölsz bele egy webáruházba, és a végén nem csak az derül ki, hogy feleslegesen, hanem az is, hogy ez a kudarc előre látható és megelőzhető lett volna, ha tudtad volna, mit kell nézni. Mert a jó tervezéssel kiderül a várható eredmény, így még azelőtt tudod módosítani, újra tervezni vállalkozásodat, hogy egyetlen forintot is rááldoztál volna. A WebshopABC ebben is segít neked.
NÉZZÜK A SZÁMOKAT!
Az online kereskedelem is kereskedelem, mérőszámai ugyanazok, mint a fizikai boltoknál. A bevétel, az árrés, a haszon, a költségek mind ugyanazt jelentik, csak más piaci környezetben.
Ez a piaci környezet azonban sokkal érzékenyebb az árra, hiszen míg egy fizikai üzletben az elhelyezkedés, a megközelíthetőség jelentős döntést befolyásoló tényező, addig online környezetben ennek nincs jelentősége – ebben a tekintetben minden webáruház egyenlő eséllyel próbálja vásárlásra ösztönözni a látogatókat. Emiatt az árnak sokkal nagyobb jelentősége van az online környezetben, ez pedig nagyobb árversenyt, alacsonyabb árszinteket eredményez.
Miért fontos ez? Mert emiatt kevesebbet kereshet a kereskedő a termékeken. Jellemzően 10-15% árrés realizálható egy átlagos webáruházban (hangsúlyozom, hogy „jellemzően”, mert ez egy átlagos szám, vannak termékek, amelyeken többet, akár sokkal többet is lehet keresni (pl. prémium termékek, ruházat, könyv stb), ugyanakkor vannak olyan termékcsoportok is, amelyeken még ennél is kevesebb az árrés (számítástechnikai eszközök, háztartási gépek, stb). Az is fontos, hogy az árrés százalék nem minden, alacsony áru (pár száz forintos) termékeken hiába van akár 50% árrés, forintálisan, volumenben az még nagyon kevés. És ugyanez fordítva is igaz, egy drága, százezer forintos termék esetében a kis árrés is több ezer forintot hozhat.
De a példa kedvéért maradjunk az általánosításnál – ezzel lehet a legjobban szemléltetni a számokat, és a legtöbb termék is ebbe a kategóriába tartozik.
Számoljunk fordítva!
Meglátásom szerint ha tisztességes jövedelemről beszélünk, akkor legalább nettó 300 000.- forintos jövedelmet kell elérni. És bár egy vállalkozás velejárói a költségek, a példában ettől most ugyanúgy tekintsünk el, mint az adóktól, járulékoktól.
A 300 ezer forintos jövedelem (vagy inkább haszon) 15%-os árréssel havi 2 millió forintos bevétellel érhető el. Ha azt vesszük alapul, hogy az online kereskedelemben nagyjából 10 ezer forint az átlagos rendelési érték, akkor havonta 200 rendelést (napi 7) kell elérned annak érdekében, hogy a 300 ezer forintos jövedelmed meglegyen.
Szintén az átlagos számokból kiindulva az átlagos konverzió 1-2% – azaz a látogatók 1-2%-ból lesz vásárló, ebből pedig könnyen látható, hogy havonta 10-20 ezer embert kell az oldaladra csábítani.
Ebből a nagyon leegyszerűsített példából is látható, hogy az online kereskedelem nem könnyű.
Több, mint 10000 webáruház működik Magyarországon, amelyek jelentős része nem tud ilyen rendelésszámot sem elérni.
Pedig ez még csak ahhoz elég, hogy egy alkalmazotti átlagjövedelmet elérj, és a példában a költségeket, adókat, járulékokat kihagytuk – ha ezeket mind hozzáadnánk, nyugodtan kétszerezd meg a számokat.
MI A MEGOLDÁS?
Legelőször azt kell eldöntened, hogy képes vagy-e megtenni azokat a lépéseket, amelyek egy webáruház működtetéséhez szükségesek. Van-e reális terv, cél, stratégia az eredmények eléréséhez. Elég tudatosan terveztél, vagy csak a családtagok biztatására akarsz belevágni? Van-e részletes elképzelésed, kinek mit akarsz eladni,
vagy csak annyi a terv, hogy nagy választékban és jó minőségben akarsz eladni mindenkinek?
Az első lépés tehát az alapos tervezés. Hogyan csináld, és mi jön utána? Na ezt fogod megtudni a WebshopABC oldalán.
Kezdd azzal, hogy feliratkozol hírlevélsorozatomra!
Webshop Start Hírlevél
2 hét alatt bevezetlek az e-kereskedelem alapjaiba. Ez biztos hátteret ad a kezdéshez, induláshoz.
A feliratkozás teljesen ingyenes!
*A feliratkozás során adataid megadásával elfogadod az adataid kezelését szabályozó Adatkezelési tájékoztatót!