Rendszeresen felmerülő kérdés, hogy milyen fizetési módokat érdemes kínálni a vásárlóknak?
Erre a rövid válasz: attól függ. A megfelelő fizetési mód kiválasztása ugyanis több tényezőtől függ, és folyamatosan felülvizsgálatot igényel. Nézzük meg, milyen lehetőségek állnak a rendelkezésedre, melyiknek mi az előnye és mi a hátránya. De előre megmondom: akármelyiket is biztosítod vásárlóidnak, érdemes bizonyos időközönként átgondolni, figyelni a tendenciákat, a vásárlói visszajelzéseket és ezek alapján módosítani, szűkíteni vagy éppen ellenkezőleg, bővíteni a fizetési módok körét.
Készpénzes utánvét
Talán a legelterjedtebb fizetési mód, mint szállítási módoknál a házhozszállítás. Mondanám, hogy nem lehet kihagyni, de ez nem teljesen igaz. Egyrészt egy virtuális, digitális termékeket áruló webshopban nincs létjogosultsága, másrészt bizonyos termékek, üzleti modell esetén nem biztos, hogy helyen van webáruházad fizetési módjai között.
Előnye: növeli a vásárlók biztonságérzetét, mert fizetniük csak a csomag átvételekor kell.
Hátránya: az utánvétes vásárlásoknál általában magasabb az át nem vett csomagok aránya, mert előfordulhat, hogy a vásárló a rendelés és a kézbesítés ideje között meggondolja magát, és egyszerűen nem veszi át a csomagot.
Bankkártyás fizetés a weboldalon
Az ősidőkben csak a K&H Bank és az Inter-Európa Bank (később CIB Bank) biztosított lehetőséget webáruházaknak a bankkártya elfogadására. Nem is volt olcsó és egyszerű a csatlakozás, gyakorlatilag szinte teljes cégátvilágítással járt a több tízezer forintos csatlakozási díjjal és kb. 3%-os tranzakciós illetékkel elérhető bankkártyás fizetési lehetőség. Nem csoda, hogy a kétezres évek elején nagyon kevés webáruházban volt elérhető.
Azonban egyre több pénzügyi szolgáltató jelenik meg a hazai piacon is, ezzel pedig együtt jár, hogy egyre egyszerűbb és olcsóbb a bankkártyás fizetési bekapcsolása webáruházadban. A csatlakozás feltételeinek is egyre egyszerűbb megfelelned, és az időigénye is csökken. Ma már néhány hét alatt elindulhat a bankkártya elfogadása, sok helyen még fix indulási költség sincs, a tranzakciós illeték pedig akár 0,5%-ig is csökkenhet – ez pedig sok esetben olcsóbb, mint a készpénzes utánvét kezelésének díja. Éppen ezért érdemes átgondolnod, hogy te is biztosítsd vásárlóidnak ezt a fizetési módot – ehhez a Webshop ABC oldaláról is választhatsz pénzügyi szolgáltatót: Webshop ABC adatbázis – Online fizetési megoldások.
Előnyök: a bankkártya elfogadásának lehetősége komolyságot sugall, továbbá az át nem vett csomagok aránya a bankkártyával fizetők között gyakorlatilag nulla. Szintén előny, hogy a bankkártyás fizetés az automatizáltság fokát is növeli, sem a bankszámlát nem kell a beérkező utalásokat ellenőrizni, sem a futárcégek kimutatását nem kell alaposan átvizsgálni, beérkezett-e minden utánvét. Szintén előny, hogy a szerződéskötés több cégnél már online, akár otthonról is intézhető.
Hátránya: az egyszeri adminisztrációja, szerződéskötés néha hosszadalmas, és a pénzmosás elleni jogszabályok miatt a hitelesítési eljárás is bonyolult lehet. De ez csak egyszeri kényelmetlenség. A bizalmatlanság viszont komoly veszélyt jelent, ha csak ez a fizetési mód érhető el webáruházadban, mert sok vásárló nem szeret bankkártyával fizetni az interneten, nem meri megadni az adatait. Ez pedig könnyen kosárelhagyást eredményezhet.
Bankkártyás fizetés futárnál
Egyre több futárcég biztosítja már annak lehetőségét, hogy az utánvét összegét a futárnál már bankkártyával is kiegyenlítheti a vásárló. Ez rendkívül hasznos szolgáltatás, ha azt veszed figyelembe, hogy a vevőnél nem mindig van megfelelő mennyiségű készpénz, emiatt akár a kézbesítés is meghiúsulhat, mert a futár fizetés nélkül nem fogja ott hagyni a csomagot. Bankkártyával szinte már mindenki rendelkezik (ha online rendel, akkor szinte biztos), így a készpénz hiánya már nem akadályozza a csomagátvételt.
Előnye: csökken az át nem vett csomagok arányát, és a vásárlók nagy részénél is pozitívum, ha bankkártyával is kifizetheti csomagját.
Hátránya: ez a legköltségesebb fizetési mód, mert egyrészt utánvét kezelési díjat kell fizetned, másrészt a bankkártya elfogadás tranzakciós illetékét is tovább hárítja rád a futárcég.
Banki előreutalás
Az egyik legelavultabb fizetési mód, de bizonyos esetekben (pl. B2B értékesítés) nélkülözhetetlen.
Előnye: a csomagot csak az ellenérték számlára utalását követően kell kiküldened, és a csomagátvétel is szinte 100%-os. A NAV is szereti, ha a pénzmozgás bankszámláról bankszámlára történik.
Hátránya: manuálisan kell az utalásokat ellenőrizni, beazonosítani, ami sok időt igényel, és hiba is becsúszhat, mert nem mindig annak a személynek a bankszámlájáról utalnak, akinek a nevét megrendelőként megadták. Szintén hátrány, hogy az utalás költsége a vásárlót terheli, ez a magánszemélyeket visszatarthatja az átutalásos fizetéstől.
TárcA, MOBIL FIZETÉS
Egyre népszerűbbek az alternatív fizetési megoldások. A Bitcoin-ban bevallom nem hiszek, de az ún. tárcás megoldások, mobil fizetések népszerűsége növekedni fog. A tárcák úgy viselkednek, mint a fizikai pénztárcák: annyit tudsz csak költeni, amennyi a pénztárcádban van. Ezeket a virtuális tárcákat ugyanis előre fel kell tölteni pénzzel (ezt megteheted bankkártyával vagy utalással), így biztosan nem tudnak többet levonni a vevőtől, mint amennyi összeg a tárcájában van. Ez a fizetési mód a bankkártyás fizetéshez hasonló, de várhatóan jobban el fog terjedni, mivel ha illetéktelen kezekbe kerülnének a hozzáférési adatok, csak a tárcába feltöltött pénzösszeget kockáztatja a vásárló.
Előnyök: gyors fizetési lehetőség, minimális kockázatot jelent a vásárlónak. Ha a vásárlóid fiatalok, náluk nagyon népszerűek ez az új fizetési mód.
Hátránya: ma még kevés szolgáltató biztosítja ezt a lehetőséget, Magyarországon még nem terjedt el ez a fizetési mód. De ez a legdinamikusabban fejlődő fizetési lehetőség, így néhány hónap, 1-2 év múlva már nem lesz kérdés, legyen-e elérhető webáruházadban.
Konklúzió
Ahogy látod, nincs aranyszabály, milyen fizetési módokat kell biztosítanod vásárlóidnak. Azt javaslom, hogy nézd meg a konkurens oldalakat, elemezd a piacodat, figyeld a vásárlói visszajelzéseket (ne csak a saját vevőidnél, de a konkurencia oldalain is). Legyen több fizetési mód is a weboldaladon, és folyamatosan mérd és elemezd, melyiket mennyien választják, van-e valami közös az azonos fizetési módot választók között, és a végén a forgalom hány százalékát teszi ki a fizetéshez kapcsolódó költség. Ne félj törölni a nem használt módokat, és próbálj ki bátran új lehetőségeket is.