Érdekes kérdéseket vetnek fel a jótállási idő változásáról szóló sajtótájékoztatón elhangzottak. Az Index cikke szerint a jótállás ideje a termék árától függően akár 3 évre is növekedhet. Érdekes kérdés, hogy ha a fogyasztói árhoz kötik a jótállás időtartamát, és a sávokat pont a lélektani határokhoz kötik, akkor előfordulhat, hogy egy termékre az egyik helyen 2 év, a másik helyen viszont csak egy év jótállást adnak pusztán azért, mert különböző áron kínálják a terméket (pl.109990.- és 99990.- forintért)? A TV, a mosógép, a hűtőgép vagy a mobiltelefon népszerű termékek, és sok típus tartozik pont ebbe az értéksávba.
Szintén előfordulhat, hogy egy 109990.- forintba kerülő termék egy egyhetes akcióban lekerül 100 ezer forint alá – ami egyrészről jó, mert 10 ezer forinttal olcsóbb lesz, másrészt rossz, mert a vásárló ezért csak 1 évvel kevesebb garanciát kap a termékre.
A webáruházak egy másik változás is érinti: bevezetésre kerül az e-jótállási jegy, ami gondolom elektronikusan, talán e-mail-ben elküldött dokumentum lehet. Véleményem szerint a jótállási jegy mint olyan idejétmúlt, egy bővített adattartalommal kiállított számla simán be tudná tölteni ezt a funkciót is. Mivel számlát egy webáruházban már jellemzően minden vásárlónak számlázóprogrammal állítanak ki (ami szintén jövőre már minden kiállított számlát elküld a NAV szerverére), így bizonyító erejű lehetne. Az viszont mindenképpen jó jel, hogy a döntéshozók a digitális fejlődés lehetőségeiben gondolkotnak.
A bejelentett változások 2021. januárjában léphetnek életbe, biztos vagyok benne, hogy addig még sok pontosítás, módosítás fog történni a kérdésben.
Forrás: A termék árához igazodó, sávos lesz a jótállási idő, és változnak a szavatosság szabályai is