Menü Bezárás

Tóth Szabolcs Töhötöm: Első leütés

Tóth Szabolcs Töhötöm: Első leütés
Kategória
Rövid leírás
Írj olyan cikket vagy posztot, amelyet olvasóid is szeretni fognak!
Legyen szó rövidhírről vagy hosszú magazincikkről, az Első leütés megmutatja, hogyan.
Másfél Flekk Kiadó Kft., 2011
418 oldal
Javasolt fogyasztói ár: 4600.-
Részletes leírás

Magyarországon tartja magát a vélekedés, hogy nem lehet megtanulni írni. E vélekedés szerint az íráskészség kizárólag tehetség kérdése. Vagyis genetikai adottság, átörökített, delejes sámántudás, de legalábbis titok, amelynek megfejtésével kár pocsékolni az időt. Mindebből következik, hogy bizony újságot írni sem lehet megtanulni : valaki vagy képes rá, vagy nem. E könyv abból a meggyőződésből született, hogy ez nem így van. Hogy a „cikkírás” nem döntő pillanata ennek a hivatásnak. Csak zárófelvonása, ám sokszor a legkényelmesebb szakasza annak a munkának, amit az újságíró nap mint nap végez a szerkesztőségekben. Ez a könyv abból a meggyőződésből született, hogy az újságírói mesterségből nagyon is sok minden megtanulható. Akár könyvből is. Nem mindegy persze, hogy milyen könyvből. Sajnos a magyar újságíró tankönyvek többsége leragad a műfajelméleti és etikai kérdések tárgyalásánál vagy éppen kommunikációs teóriák ismertetését tűzi ki célul. Ebben a könyvben még a magyar iskolákban gyakorlatként oktatott műfajelmélet is háttérbe szorul, és elsősorban olyan tapasztalatok és ismeretek kerülnek az előtérbe, amelyeknek az olvasó a mindennapi munka során is hasznát veheti.

Tartalomjegyzék

 

A könyv részletes tartalomjegyzéke

***

Első rész | A hírek világa

3 Első fejezet | Mi a hír?

5 A postástól az őrkutyáig

6 A sajtó hatalom
7 A hírérték
10 A hírérték és a hír nézőpontja

13 Mit akarnak az olvasók?

13 A széttöredezett olvasótábor
14 Az olvasó ideje drága
15 Kutyák és emberek
17 Puha hírek – kemény hírek

23 Hat bűvös kérdés

23 Az 5W és az ebek harmincadjára hagyott H
26 A hírcikk: az újságírás igáslova
27 A rövidhír, ami már nem hasad tovább
29 A hírszerkesztésről

33 A hírciklus

34 A 24 órás hírtelevízó hatása
37 A rövidülő figyelem
38 Az interneten elérhető hírek ciklusa
39 A kapuőri szerep elvesztése

43 Második fejezet | Az újságírás alapjai

44 A sűrítés művészete

44 Objektivitás helyett
45 Az „elmondta-hozzátette” újságírás veszélyei
47 Itt semmi sem kitaláció

51 Öt újságírói erény

51 A profi újságíró régi-új szerepkörei

53 Alaposság

53 A tények elválnak a feltételezéstől
54 A vélemények a tényektől
58 A hírek elválnak a reklámtól

60 Eredetiség

63 A plágium bűne

65 Pontosság

66 Leplezetlenség

68 Méltányosság

71 Ne nézd hülyének az olvasót
72 Méltányosság a forrásaiddal szemben

Második rész | Anyagfelvétel

75 Harmadik fejezet | Miből születik a cikk?

76 Témaválasztás

78 Ahonnan az új sztori leeshet
83 A számok bűvöletében
83 Témaötletek egzotikusabb helyekről
84 Ne lépj a területgazda tyúkszemére!

85 Egy hírcikk születése

88 A tudósítás
90 A tárca

93 Az újságíró forrásai

95 Merre indulj?

95 A hír nézőpontja és a riporter vezérfonala
100 Az újságíró prekoncepciója

103 Negyedik fejezet | Forrásaink kezelése

104 Kételkedik, tehát riporter

104 A szkepszis nem világnézet: munkamódszer

107 Négy alapszabály

107 Szerezd információid első kézből
108 Légy bizalmatlan mások közlésével
108 Vesd össze a forrásaid
110 Dokumentáld, amit elmondtak

112 Technikai eszközök

112 A jó jegyzetfüzet
113 A jó diktafon
115 Elkél a fényképezőgép
117 Laptop
117 Mobiltelefon

118 Mikrofonállvány helyett

118 Anyagfelvétel jegyzetfüzettel
120 Anyagfelvétel diktafonnal
121 Jegyzetelés a számítógépbe
121 „Jegyzetelés” az emlékezetbe

125 Ötödik fejezet | Az interjú

127 Kérdezek, tehát vagyok

127 Mitől interjú az interjú?
128 Az újságíró irányít
130 Műfaj vagy eszköz?
131 Információszerzés vagy talkshow?

132 Felkészülés az interjúra

137 A beszélgetés előtt

137 Miért is romlik el mindig a diktafon?
138 Csak off-the-record: mit hogyan idézhetsz?

142 Az interjú alatt

142 Tanulj meg jól kérdezni
147 Tanulj meg hallgatni
149 Amit a jegyzetfüzetbe érdemes leírni

151 Ha vége az interjúnak

151 Távozás előtt
151 Távozás után
152 Visszaküldhető-e ellenőrzésre az interjú?

154 Az interjúkészítés módjai

154 Személyes interjú
155 Telefoninterjú
156 E-mail interjú
157 Internetes csevegés (chat)
157 Tömeges adatgyűjtés: crowdsourcing

159 A sajtótájékoztató

159 Sajtótájékoztató-egyszeregy
161 A PR hálójában

166 A nép hangja

169 Hatodik fejezet | A megfigyelő újságíró

171 A részletek fontossága

172 Ne mondd, inkább mutasd, láttasd!

175 Az érzékek birodalma

175 Látás, hallás, ízlés, szaglás
179 Mire jók a feljegyzett érzékelések, részletek?

182 A kritika

187 Hetedik fejezet | Írott források

188 Sajtóból átvett hír

188 Ellenőrizd, hivatkozz rá, tégy hozzá!
190 A hírügynökség is írhat hülyeséget

191 Sajtóközlemény

192 A sajtóközlemény valódiságának ellenőrzése
193 A feldolgozás lehetőségei

195 Felmérések

200 Hivatalos dokumentumok

200 Az információszabadság-törvény

202 Átvétel a világhálóról

202 Internetes információ értékelése

204 A digitális hullaházban

204 A fősodor sajtó online archívumai
204 Híraggregátorok
205 Professzionális sajtóadatbankok
206 Ingyenesen hozzáférhető adatbázisok
210 Webcímtárak
210 Internetes keresők
212 Közösségi oldalak

217 Nyolcadik fejezet | Problémás források

218 Neve senki

219 A kiszivárogtatás mint politikai manipuláció
220 Mire ügyelj, ha névtelen forrásra hivatkozol?
225 A névtelen források védelme
226 Amikor a nevek elhallgatása kötelező
228 Tömeges kiszivárogtatások – Wikileaks és társai

231 Hírnek látszó hirdetések

231 Támadnak a gerillák: a lopakodó marketing

235 Hírnek látszó álhírek

236 Az álhírek, sajtóátverések (hoaxok) pszichológiája
238 Áprilisi sajtótréfák: amikor a lap vicceli meg olvasóit

239 Nehéz esetek

239 Kísérlet a megnyerésre
241 Porhintés

242 A riporter álruhában

243 Mikor fedheti el kilétét a riporter?

244 Alibi források

244 Álobjektivitás, hamis ki­egyensúlyozottság
246 A beszélő fejek gyakran unalmasak
247 Barátok, családtagok mint források

Harmadik rész | Írástechnika

251 Kilencedik fejezet | A lead megírása

252 Mi a lead?

253 Összefoglaló lead
254 Ki? és mi? típusú sztorik és leadek
255 A jó lead igyekszik egyvalamire összpontosítani
256 A hír nézőpontja és a lead
257 Egybekapcsolt összefoglaló leadek

259 A lead helye és mérete

259 A leadet nem feltétlenül szedik vastag betűvel
260 A címekkel, képaláírásokkal egyeztetni kell

261 Puha leadek

262 Vak lead
262 Csattanós lead
263 Megszólító lead
263 Kérdéslead
264 Meghökkentő felütéssel indító lead
264 Poénos lead
265 Staccato lead
265 Idézetlead
266 Kreatív formájú leadek

267 Közvetett leadek

267 A dióhéjbekezdés
268 Mi kerüljön a dióhéjbekezdés fölé?

271 Kiajánlók

275 Tizedik fejezet | A cikkek szerkezete

276 A lead után

276 Az összegyűjtött anyagok megtizedelése
277 Nőjön össze, ami összetartozik
277 A második bekezdés
280 A háttér és a korábbi történések említése

282 „Házgyári” szerkezetek

282 Távirati stílusban: a fordított piramis
285 A homokóra
287 Idősorrendben haladó
288 Rablóhús (a Wall Street Journal receptje)
289 Internetes cikkek szerkezete

292 Az információs csomag

292 Keretes írás
293 Hírgrafikák

295 Jelenetek és anekdoták

295 Jelzőtáblák
297 A jelenet
300 Az anekdota

302 Mielőtt cikkedet leadnád

302 Mindig lehet rövidebb
302 Ellenőrzés
304 A lapzárta

309 Tizenegyedik fejezet | Megszólalások kezelése

310 A képzeletbeli vágószoba

310 Tiszteld a beszélőt, ne változzék az elmondottak lényege

311 Az interjú mint műfaj

316 A függő beszéd

316 A nem szó szerinti idézet és a megszólalás váltakozása
319 A mond mindent elmond

320 Az élet felharsanásai

320 Mikor harsanjon fel?
325 Bánj takarékosan a szó szerinti idézetekkel!
325 A megszólalás (szó szerinti idézet) szerkesztése

328 A forrás feltüntetése

328 Miért kell feltüntetni információink forrásait?
329 Mikor kell feltüntetni forrásainkat?
330 Mikor nem kell feltüntetni forrásainkat?
331 A hivatkozás egyéb formái

335 Tizenkettedik fejezet | Haladó újságírás

337 A riport

338 A riport mint drámai műfaj
340 Feature és riport
340 Az irodalmi és az „új” újságírás
342 Oknyomozó újságírás – „tényfeltáró riport”

344 A portré

347 Az esszé

347 A belső utazás művészete
348 Esszé az újságban

351 Tizenharmadik fejezet | Az újság nyelvezete

352 Bravúrok és démonok

352 Orwell hat szabálya

354 Az egyszerűre törekedve

355 Elvont szavak helyett
356 Tiszta, világos mondatok
357 Előnyben a rövidebb és közérthetőbb
359 Erős, élénk igék
360 Terpeszkedő kifejezések: a cselekvő homályban marad

362 A cicomázás veszélyei

362 Jellemtelen jelzők
364 Határozatlan határozószavak
366 „Menthetetlen patthelyzet”, avagy a tautológia réme
368 Ha túl sok a rokon

369 Nicsak, ki beszél még?

369 Közhelyek
371 Eufemizmusok, nyelvi szépítés
372 Politikailag korrekt vagy csupán mellébeszélés?
374 Újbeszél és duplagondol – a szavak politikája
378 Eltakaró rövidítések, mozaikszók
380 A hivatali nyelv ragálya
381 Ködgép a vállalatnál
383 Az újságírás zsargonja és közhelyei

385 Terminusok technikusai

385 Szaknyelv
386 Idegen szavak
388 Tájnyelv, tájszólás
389 Szleng
390 Durva szavak
392 Divatszavak

393 A költészeten innen

394 Döglődő metaforák
395 Képzavarok: a Szent Péter téren elszabadul a pokol

Függelék

401 Köszönetnyilvánítás

402 Jegyzetek

412 Felhasznált irodalom

416 Fotók és keretes írások forrásai

416 Képjegyzék
416 Keretes szövegek

418 Név- és tárgymutató