Legyen szó rövidhírről vagy hosszú magazincikkről, az Első leütés megmutatja, hogyan.
Másfél Flekk Kiadó Kft., 2011
418 oldal
Javasolt fogyasztói ár: 4600.-
Magyarországon tartja magát a vélekedés, hogy nem lehet megtanulni írni. E vélekedés szerint az íráskészség kizárólag tehetség kérdése. Vagyis genetikai adottság, átörökített, delejes sámántudás, de legalábbis titok, amelynek megfejtésével kár pocsékolni az időt. Mindebből következik, hogy bizony újságot írni sem lehet megtanulni : valaki vagy képes rá, vagy nem. E könyv abból a meggyőződésből született, hogy ez nem így van. Hogy a „cikkírás” nem döntő pillanata ennek a hivatásnak. Csak zárófelvonása, ám sokszor a legkényelmesebb szakasza annak a munkának, amit az újságíró nap mint nap végez a szerkesztőségekben. Ez a könyv abból a meggyőződésből született, hogy az újságírói mesterségből nagyon is sok minden megtanulható. Akár könyvből is. Nem mindegy persze, hogy milyen könyvből. Sajnos a magyar újságíró tankönyvek többsége leragad a műfajelméleti és etikai kérdések tárgyalásánál vagy éppen kommunikációs teóriák ismertetését tűzi ki célul. Ebben a könyvben még a magyar iskolákban gyakorlatként oktatott műfajelmélet is háttérbe szorul, és elsősorban olyan tapasztalatok és ismeretek kerülnek az előtérbe, amelyeknek az olvasó a mindennapi munka során is hasznát veheti.
Tartalomjegyzék
A könyv részletes tartalomjegyzéke
***
Első rész | A hírek világa
3 Első fejezet | Mi a hír?
5 A postástól az őrkutyáig
6 A sajtó hatalom
7 A hírérték
10 A hírérték és a hír nézőpontja
13 Mit akarnak az olvasók?
13 A széttöredezett olvasótábor
14 Az olvasó ideje drága
15 Kutyák és emberek
17 Puha hírek – kemény hírek
23 Hat bűvös kérdés
23 Az 5W és az ebek harmincadjára hagyott H
26 A hírcikk: az újságírás igáslova
27 A rövidhír, ami már nem hasad tovább
29 A hírszerkesztésről
33 A hírciklus
34 A 24 órás hírtelevízó hatása
37 A rövidülő figyelem
38 Az interneten elérhető hírek ciklusa
39 A kapuőri szerep elvesztése
43 Második fejezet | Az újságírás alapjai
44 A sűrítés művészete
44 Objektivitás helyett
45 Az „elmondta-hozzátette” újságírás veszélyei
47 Itt semmi sem kitaláció
51 Öt újságírói erény
51 A profi újságíró régi-új szerepkörei
53 Alaposság
53 A tények elválnak a feltételezéstől
54 A vélemények a tényektől
58 A hírek elválnak a reklámtól
60 Eredetiség
63 A plágium bűne
65 Pontosság
66 Leplezetlenség
68 Méltányosság
71 Ne nézd hülyének az olvasót
72 Méltányosság a forrásaiddal szemben
Második rész | Anyagfelvétel
75 Harmadik fejezet | Miből születik a cikk?
76 Témaválasztás
78 Ahonnan az új sztori leeshet
83 A számok bűvöletében
83 Témaötletek egzotikusabb helyekről
84 Ne lépj a területgazda tyúkszemére!
85 Egy hírcikk születése
88 A tudósítás
90 A tárca
93 Az újságíró forrásai
95 Merre indulj?
95 A hír nézőpontja és a riporter vezérfonala
100 Az újságíró prekoncepciója
103 Negyedik fejezet | Forrásaink kezelése
104 Kételkedik, tehát riporter
104 A szkepszis nem világnézet: munkamódszer
107 Négy alapszabály
107 Szerezd információid első kézből
108 Légy bizalmatlan mások közlésével
108 Vesd össze a forrásaid
110 Dokumentáld, amit elmondtak
112 Technikai eszközök
112 A jó jegyzetfüzet
113 A jó diktafon
115 Elkél a fényképezőgép
117 Laptop
117 Mobiltelefon
118 Mikrofonállvány helyett
118 Anyagfelvétel jegyzetfüzettel
120 Anyagfelvétel diktafonnal
121 Jegyzetelés a számítógépbe
121 „Jegyzetelés” az emlékezetbe
125 Ötödik fejezet | Az interjú
127 Kérdezek, tehát vagyok
127 Mitől interjú az interjú?
128 Az újságíró irányít
130 Műfaj vagy eszköz?
131 Információszerzés vagy talkshow?
132 Felkészülés az interjúra
137 A beszélgetés előtt
137 Miért is romlik el mindig a diktafon?
138 Csak off-the-record: mit hogyan idézhetsz?
142 Az interjú alatt
142 Tanulj meg jól kérdezni
147 Tanulj meg hallgatni
149 Amit a jegyzetfüzetbe érdemes leírni
151 Ha vége az interjúnak
151 Távozás előtt
151 Távozás után
152 Visszaküldhető-e ellenőrzésre az interjú?
154 Az interjúkészítés módjai
154 Személyes interjú
155 Telefoninterjú
156 E-mail interjú
157 Internetes csevegés (chat)
157 Tömeges adatgyűjtés: crowdsourcing
159 A sajtótájékoztató
159 Sajtótájékoztató-egyszeregy
161 A PR hálójában
166 A nép hangja
169 Hatodik fejezet | A megfigyelő újságíró
171 A részletek fontossága
172 Ne mondd, inkább mutasd, láttasd!
175 Az érzékek birodalma
175 Látás, hallás, ízlés, szaglás
179 Mire jók a feljegyzett érzékelések, részletek?
182 A kritika
187 Hetedik fejezet | Írott források
188 Sajtóból átvett hír
188 Ellenőrizd, hivatkozz rá, tégy hozzá!
190 A hírügynökség is írhat hülyeséget
191 Sajtóközlemény
192 A sajtóközlemény valódiságának ellenőrzése
193 A feldolgozás lehetőségei
195 Felmérések
200 Hivatalos dokumentumok
200 Az információszabadság-törvény
202 Átvétel a világhálóról
202 Internetes információ értékelése
204 A digitális hullaházban
204 A fősodor sajtó online archívumai
204 Híraggregátorok
205 Professzionális sajtóadatbankok
206 Ingyenesen hozzáférhető adatbázisok
210 Webcímtárak
210 Internetes keresők
212 Közösségi oldalak
217 Nyolcadik fejezet | Problémás források
218 Neve senki
219 A kiszivárogtatás mint politikai manipuláció
220 Mire ügyelj, ha névtelen forrásra hivatkozol?
225 A névtelen források védelme
226 Amikor a nevek elhallgatása kötelező
228 Tömeges kiszivárogtatások – Wikileaks és társai
231 Hírnek látszó hirdetések
231 Támadnak a gerillák: a lopakodó marketing
235 Hírnek látszó álhírek
236 Az álhírek, sajtóátverések (hoaxok) pszichológiája
238 Áprilisi sajtótréfák: amikor a lap vicceli meg olvasóit
239 Nehéz esetek
239 Kísérlet a megnyerésre
241 Porhintés
242 A riporter álruhában
243 Mikor fedheti el kilétét a riporter?
244 Alibi források
244 Álobjektivitás, hamis kiegyensúlyozottság
246 A beszélő fejek gyakran unalmasak
247 Barátok, családtagok mint források
Harmadik rész | Írástechnika
251 Kilencedik fejezet | A lead megírása
252 Mi a lead?
253 Összefoglaló lead
254 Ki? és mi? típusú sztorik és leadek
255 A jó lead igyekszik egyvalamire összpontosítani
256 A hír nézőpontja és a lead
257 Egybekapcsolt összefoglaló leadek
259 A lead helye és mérete
259 A leadet nem feltétlenül szedik vastag betűvel
260 A címekkel, képaláírásokkal egyeztetni kell
261 Puha leadek
262 Vak lead
262 Csattanós lead
263 Megszólító lead
263 Kérdéslead
264 Meghökkentő felütéssel indító lead
264 Poénos lead
265 Staccato lead
265 Idézetlead
266 Kreatív formájú leadek
267 Közvetett leadek
267 A dióhéjbekezdés
268 Mi kerüljön a dióhéjbekezdés fölé?
271 Kiajánlók
275 Tizedik fejezet | A cikkek szerkezete
276 A lead után
276 Az összegyűjtött anyagok megtizedelése
277 Nőjön össze, ami összetartozik
277 A második bekezdés
280 A háttér és a korábbi történések említése
282 „Házgyári” szerkezetek
282 Távirati stílusban: a fordított piramis
285 A homokóra
287 Idősorrendben haladó
288 Rablóhús (a Wall Street Journal receptje)
289 Internetes cikkek szerkezete
292 Az információs csomag
292 Keretes írás
293 Hírgrafikák
295 Jelenetek és anekdoták
295 Jelzőtáblák
297 A jelenet
300 Az anekdota
302 Mielőtt cikkedet leadnád
302 Mindig lehet rövidebb
302 Ellenőrzés
304 A lapzárta
309 Tizenegyedik fejezet | Megszólalások kezelése
310 A képzeletbeli vágószoba
310 Tiszteld a beszélőt, ne változzék az elmondottak lényege
311 Az interjú mint műfaj
316 A függő beszéd
316 A nem szó szerinti idézet és a megszólalás váltakozása
319 A mond mindent elmond
320 Az élet felharsanásai
320 Mikor harsanjon fel?
325 Bánj takarékosan a szó szerinti idézetekkel!
325 A megszólalás (szó szerinti idézet) szerkesztése
328 A forrás feltüntetése
328 Miért kell feltüntetni információink forrásait?
329 Mikor kell feltüntetni forrásainkat?
330 Mikor nem kell feltüntetni forrásainkat?
331 A hivatkozás egyéb formái
335 Tizenkettedik fejezet | Haladó újságírás
337 A riport
338 A riport mint drámai műfaj
340 Feature és riport
340 Az irodalmi és az „új” újságírás
342 Oknyomozó újságírás – „tényfeltáró riport”
344 A portré
347 Az esszé
347 A belső utazás művészete
348 Esszé az újságban
351 Tizenharmadik fejezet | Az újság nyelvezete
352 Bravúrok és démonok
352 Orwell hat szabálya
354 Az egyszerűre törekedve
355 Elvont szavak helyett
356 Tiszta, világos mondatok
357 Előnyben a rövidebb és közérthetőbb
359 Erős, élénk igék
360 Terpeszkedő kifejezések: a cselekvő homályban marad
362 A cicomázás veszélyei
362 Jellemtelen jelzők
364 Határozatlan határozószavak
366 „Menthetetlen patthelyzet”, avagy a tautológia réme
368 Ha túl sok a rokon
369 Nicsak, ki beszél még?
369 Közhelyek
371 Eufemizmusok, nyelvi szépítés
372 Politikailag korrekt vagy csupán mellébeszélés?
374 Újbeszél és duplagondol – a szavak politikája
378 Eltakaró rövidítések, mozaikszók
380 A hivatali nyelv ragálya
381 Ködgép a vállalatnál
383 Az újságírás zsargonja és közhelyei
385 Terminusok technikusai
385 Szaknyelv
386 Idegen szavak
388 Tájnyelv, tájszólás
389 Szleng
390 Durva szavak
392 Divatszavak
393 A költészeten innen
394 Döglődő metaforák
395 Képzavarok: a Szent Péter téren elszabadul a pokol
Függelék
401 Köszönetnyilvánítás
402 Jegyzetek
412 Felhasznált irodalom
416 Fotók és keretes írások forrásai
416 Képjegyzék
416 Keretes szövegek