Menü Bezárás

Miért is növeli a webáruházak forgalmát a vasárnapi zárvatartás?

Mert nem az a kérdés, hogy növelni fogja. Hanem hogy miért.
Mert közel sem azért, amit a médiában olvasni, vagy amit sok szakértő megírt.

Ugyanis nem ésszerű az a vélemény, miszerint ha nem tudja megvenni a vásárló a terméket az üzletben, megrendeli majd az interneten. Miért is?
Nem ismerek olyan webshop-ot, amelyik a megrendelések jelentős részét még aznap kiszállítja. Azaz hiába is rendelne vasárnap bárki is, a csomagját csak néhány nap múlva, akkor kapná meg, amikor a boltok már újra nyitva lesznek. Ahhoz pedig, hogy vasárnap kapják meg a csomagjukat (és itt most tekintsünk el attól, hogy vasárnap nem nagyon szoktak a futárcégek dolgozni) csütörtökön-pénteken kellene rendelni – amikor viszont az üzletek nyitva vannak!

Miért gondolom mégis azt, hogy a vasárnapi zárvatartás hozzájárul az online kereskedelmi piac növekedéséhez?

Mivel vasárnap majdnem minden zárva van, az emberek a vásárlás (értsd: elmegyek a hiperbe vagy a plázába) helyett mással üti el a szabadidejét. Van, aki családi programot szervez, van, aki megnézi kedvenc sorozatát, filmjét otthon vagy a moziban. Vannak olyanok (jellemzően vállalkozók), akik esetleg dolgozni fognak. És lesznek jó sokan, akik a felszabadult szabadidőt az interneten töltik. Ott, ahol végre utánajárhatnak, kutathatnak, hogy a megvenni tervezett TV/laptop/mosógép/bármi drága használati cikk milyen tulajdonságokkal bír, milyen kritikákat lehet olvasni róla, és hogy hol a legolcsóbb. Idő is van mérlegelni az ajánlatokat, és az elhatározás, megrendelés is megszülethet. Mert rájön, hogy minek áldozzon időt/benzint arra, hogy elmenjen majd a boltba megvenni egy olyan terméket, amit akár azonnal, a fotelben ülve is megrendelhet.

De jó eséllyel találkozhatnak a világhálón valamelyik webshop ajánlatával is. Egy olyan termékkel vagy szolgáltatással, melyet esze ágában sem volt megvenni, nem tervezte annak megvételét, de látva a lehetőséget (akciót?) nem tud ellenállni. Mert már bárhol találkozhatunk ilyen hirdetéssel: a hírportálokon, a közösségi oldalakon, blogokon…

Az első esetben az offline üzlet rovására választja az internetes áruházat a vevő. A második esetben pedig egy termék vagy szolgáltatás nem tervezett megvásárlásával járul hozzá az online piac növekedéséhez.

Akárhogy is nézzük, a vasárnapi boltbezárással több időt töltenek az emberek az interneten – így nagyobb eséllyel fognak ott vásárolni. De ennek mértékét valószínűleg sohasem fogjuk tudni kimutatni…

 

UPDATE! Egy évet élt a vasárnapi boltbezárás, és így utólag nézve nem nagyon lehet kimutatni, hogy az internetes vásárlás növekedésében mekkora szerepe volt. Ugyanakkor általánosságban elmondható, hogy meleg, napos időben kevesebb, rosszabb, esősebb időben több megrendelést adnak le. És ez teljesen logikus, az internetes böngészéshez, vásárláshoz szabadidő kell. A vasárnapi boltzár ilyen szabadidőt adott az embereknek…