Menü Bezárás

Robotok, fejlődés és automatizálás az e-kereskedelemben

(Ezt a bejegyzést még tavaly májusban írtam, de valamiért nem publikáltam. Ezt most megteszem, mert a cikk témája ugyanúgy aktuális, mint fél évvel ezelőtt – és gyanítom, hogy egy év múlva is aktuális lesz, mivel nem várható gyors változás)

Érdekes cikk jelent meg az amazon.com-mal kapcsolatban az origo.hu-n. Az már régóta ismert, hogy az amazon élen jár azon törekvésében, hogy a vásárlói elégedettséget maximalizálja. Mind saját termékei, mind az oldalának funkciói azt a célt szolgálják, hogy szeressenek az amazonon, amazontól rendelni, vásárolni.

Tudjuk például, hogy az amazon olyan fizikai boltokat nyitott, ahol kasszák nélkül, pénztáros dolgozók nélkül vásárolhatunk: csak bemegyünk, kosarunkba tesszük a kiválasztott termékeket, és „fizetés nélkül távozunk”. Ami a gyakorlatban azt jelenti, hogy

egy fejlett technológiai rendszernek köszönhetően tudják jól, mit viszünk ki a boltból, és az árát automatikusan levonják a bankkártyánkról.

Szintén ismert, hogy az amazon a kiszállítások gyorsítása érdekében drónokkal kísérletezik: kézbesító drónok viszik a címre a csomagokat, amelyek több jelenlegi hátrányt, negatív tényezőt képesek megoldani, átlépve néhány korláton.

A fenntartható fejlődés céljából kísérleteket folytatnak a zérő-szénkibocsájtás elérése érdekében is, de már bőven a megvalósítás fázisában van a virtuális asszisztens projekt, ahol Alexa segíti a felhasználókat, végrehajtva a hangutasításokat.

Sorolhatnánk még a számtalan kísérletezését, amelyekben az a közös, hogy mind

egy olyan felfogást, gondolkodást feltételez, amely a jövőbe mutat. Nem ragadnak le a jelenben, nem azon gondolkodnak, hogy a mostani megoldásokat hogyan lehetne javítani, mert látják, hogy azok csak egy ideig képesek megoldani a problémát, de az e-kereskedelem fejlődése új megoldásokat kíván.

Nem dobozban gondolkodnak, hanem megpróbálnak a jövőbe látni, és a jövő technikáját a szolgálatukba állítani.

Azt minden webáruháznál, webáruházon dolgozó tudja, hogy a logisztika, azon belül a csomagok összekészítése, csomagolása időigényes, embertől függő feladat, amelynek nem kevés korlátja van. Emberi erőforrás használatával véges a kapacitása. Az origo.hu cikkében láthatjuk, hogy a csomagösszekészítés esetében milyen megoldásban látja a jövőt az amazon: robotokkal kívánja kiváltani az emberi munkát, gyorsítani a folyamatot.

Ha valahol, akkor ez Magyarországon még inkább sürgetőbb megoldást kíván, hiszen a munkaerőpiac átalakulásával, a kivándorlás állandósulásával gyakran pont azokon a területeken keletkezett, és keletkezik hiány, amelyet robotokkal is ki lehet, ki lehetne váltani. Logisztikai tanácsadóként jól tudom, milyen korlátai vannak az emberi erőforrásnak, és hogy mekkora segítség minden automatizmus, amivel kiváltható ez a tényező.

Ugyanakkor nem szabad leragadni a csomagoló robotoknál, egy webáruház működtetése során számtalan dolog automatizálható, akár saját fejlesztéssel, akár kiszervezéssel. Éppen ezért

minden webáruházat működtető vállalkozásnak folyamatosan kell azon dolgoznia, hogy lépést tartson a fejlődéssel, és folyamatosan keresni kell a lehetőséget, hogyan tudna jobb, gyorsabb, egyszerűbb lenni, hogyan tudná olcsóbbá tenni a működést, működtetést.

A kérdés tehát nem az, hogy kiváltja-e az embert a robot, az automatika az e-kereskedelemben, hanem hogy pontosan mely területen lehetséges ez, mikor, és kik lépik meg, vagy kik lépik meg először.

Forrás: https://m.origo.hu/techbazis/20190513-uj-robotokkal-csomagoltat-az-amazon.html