Menü Bezárás

Manna Szappan vs. GVH – avagy mit állíthatunk és mit nem?

A napokban több szakmai (marketing) blog, fórum is ettől a hírtől hangos:Ötmillióra bírságolták a Manna-szappant .

Ahhoz, hogy megértsd miért beszédtéma ez most sok, kezdő vállalkozói fórumon, tudnod kell a hátteret:

A Manna Szappanra etalonként, követendő példaként tekintenek sok kezdő vállalkozókat tömörítő közösségben, ugyanis ugyanolyan kismamaként, anyukaként kezdte a vállalkozását, mint oly sokan közülük. Saját problémájára talált egy olyan megoldást, amire idővel vásárlói kereslet alakult ki. Így indította el 2010-ben a 2 gyermekes anyuka saját kézműves, egészséges és természetes szappanokat készítő és értékesítő vállalkozását, a Manna Szappant, amely rövid időn belül milliós céggé nőtte ki magát. És mint ilyenre, felnéznek rá, mert sok-sok tanulással, kitartással, akarattal érte el azt, amiről minden kezdő vállalkozó álmodik.

Sikertörténete töretlen, ugyanakkor az utóbbi időben már több kritika érte őket néhány marketing-kommunikációs megnyilvánulásuk miatt. Voltak, akik túl nyomulósnak tartották őket, reklámszövegeiket pedig túlzónak érezték.

A (gyógyszergyárakat vagy a konkurenciát sejtető) összeesküvés-elméletekbe most ne menjünk bele, de tény, hogy a Manna Szappanra a GVH (Gazdasági Verseny Hivatal) is felfigyelt, és vizsgálatot indított. Ennek eredménye olvasható az index cikkben és a GVH oldalán is.

Ahogy az ilyenkor lenni szokott sokan védelmükbe vették a Manna Szappant. A megnyilvánulások között szerepelt, hogy másokat miért nem büntetnek, vagy hogy mindaz, amit a Manna szappan állított nem volt hazugság. Tiszteletbe tartva véleményüket szeretném helyre tenni a dolgokat:

Attól, hogy másokat nem büntetnek meg még nem ok arra, hogy a Manna Szappant ne vizsgálják, és szabályszegés esetén ne bírságolják meg. Attól, hogy más is gyorsan hajt az utakon még ki kell fizetnem a büntetést, ha megörökítik az én gyorshajtásomat. Természetesen jogos elvárás az igazságos és egységes vizsgálat minden szereplővel szemben, de ettől még a Manna Szappan elítélhető.

Ami pedig az állítások valóságtartalmát illeti: a GVH nem azt állapította meg, hogy a Manna állításai nem igazak, pusztán hogy nem bizonyítottak. Ez pedig fontos különbség, ugyanakkor – más-más súllyal, de – mindkettő büntethető. Ez a szabály, és lehet vitatni, hogy mennyire jó a szabályozás, attól még be kell tartanunk. És a Manna ezt a vizsgált időszakban figyelmen kívül hagyta.

 

És hogy mit keres ez a hír egy webáruházakkal foglalkozó oldalon? Nem, nem azért, mert a Manna Szappannak is van webáruháza (sőt, azzal indultak). Azért tartottam fontosnak írni erről, mert minden webáruház állít dolgokat, amelyekkel akarva vagy akaratlanul befolyásolhat vásárlói döntéseket. Sok száz vagy több ezer termékadatlapon mind-mind döntést befolyásoló állítással, leírással, paraméterekkel kommunikálsz, amelyek ha nem valósak, ha félretájékoztatnak, ugyanúgy felelősségre vonható vagy, mint a Manna Szappan. És ugyanúgy megbüntethetnek, ha bebizonyosodik, hogy szabályt szegtél.

 

Ezért mindig gondosan járj el, legyen szó termékleírásról, hirdetésről, hírlevélről. Kizárólag olyan dolgokat állíts, amelyek biztos forrásból származnak, amelyek tények. Ha nem tudod ellenőrizni a valóságtartalmát, akkor "csak" közvetíts. Írd oda pl. hogy "forgalmazótól, gyártótól származó információ", vagy hogy a "www.valaami.hu oldal szerint". Persze ez még nem mentesít Téged a felelősségre vonás alól, ilyenkor is ugyanolyan gondossággal kell a jellemzőket leírni, de jóhiszeműen tájékoztatod a vásárlódat arról, hogy az adott információt Te nem vizsgáltad. Ha nem vagy biztos a dolgodban, akkor inkább fogalmazz feltételes módban, vagy írd le, hogy az adott információ tájékoztató jellegű. A lényeg, hogy a vásárlókat csak hiteles információkkal lásd el akkor is, ha ezzel néhányukat el is veszted.

 

Összefoglalva tehát a szabály: kizárólag hiteles, bizonyított információkat lehet tényként közölni, minden más csak feltételezés, vélemény nyilvánítás, mende-monda, vagy tapasztalat. És bár ezeket is lehet kommunikálni, de ilyenkor az információ hitelességét, forrását a vásárlókkal is tudatni kell.

 

Hidd el, hosszútávon kifizetődő. És még nem is leszel támadható.

 

Forrás: 

 

 

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük