Menü Bezárás

Fekete péntek – mi a fene ez, és miért pont fekete?

Megint november vége, és megint fekete péntek. Gyakorlatilag a november erről szól, ettől hangos az internet és a népszerűsége miatt már a nyomtatott sajtó és a TV is.

De mi is ez, és hogyan érinti a webáruházakat?

Fekete péntek – a tévhitek

Egyre több oldalon olvasom, hogy a fekete péntek Amerikából érkezett, és leginkább az online kereskedelemre jellemző. De ez csak fél igazság. Valóban – mint sok minden más, így ez is – Amerikából származik, de egyáltalán NEM AZ ONLINE KERESKEDELEMRE jellemző. Hogyan is lehetne az, amikor már az 1930-as években is volt Fekete péntek, és a kifejezést is jó pár évtizede használják.

Arról is sok változatot találunk, hogy mitől fekete. Az egyik ilyen – hihető – változat szerint azért fekete, mert a cégek ettől a naptól válnak nyereségessé. Ugyanis a könyvelésekben a negatív érték pirossal szerepel, míg a pozitív összegek feketék. Szóval november vége az az időszak, amikor a piros, negatív számok feketévé válnak. Logikusan gondolkodva azonban könnyen felismerhető, nem életszerű, hogy a kereskedők jelentős része csak novembertől válik nyereséges vállalkozássá. Ha pedig belegondolunk, hogy mi is jellemzi a Fekete pénteket könnyen rájöhetünk, hogy a hatalmas akciók – amelyeknél az árrés sokszor nulla vagy vesztesé – hogyan tehetnek egy addig veszteséges vállalkozást nyereségessé.

Nézzük a tényeket

A Fekete péntek az évszázad közepén jelent meg Amerikában, a Hálaadást követő leárazások jellemzik. Egyrészt a Hálaadás az utolsó jelentősebb ünnep Karácsony előtt, azaz Hálaadás után már mindenkinek a Karácsonyon jár az esze, másrészt a kereskedők is a Hálaadás után rendezik át üzleteiket: karácsonyi dekorációk hangulat, akciók.

A hihetetlen, sokszor irreálisan nagy kedvezmények pedig annak köszönhetők, hogy a karácsonyi cuccoknak kell a hely. Ehhez pedig meglévő készleteket pedig nagyon gyorsan le kell csökkenteni. Hogyan lehet ezt a leggyorsabban megtenni? Végkiárusítással. Ez a magyarázat arra az őrületre, ami Amerikában a Fekete pénteket jellemzi, nem ritka a 70-80%-os leárazás. Természetesen a készleteket nem mindig lehet egy nap alatt eladni, azaz az akciózás nem egy napig tart, de a Fekete péntekkel veszi kezdetét.

A Fekete péntek elterjed…

És most elérkeztünk az online piacra és Magyarországra. Hogy mikor jelent meg itthon, csak feltételezni lehet. Szervezett formában 2015-ben volt először, de már azt megelőzően is voltak olyan üzletek, amelyek használták ezt a kifejezést november végi akcióikhoz. Az a tévhit, hogy az online kereskedelemre jellemző abból indul ki, hogy az online kereskedők valósították meg itthon először. Hogy miért? Mindjárt olvashatod az okot.

Sajnos sokat tórzult ez az akció, mire elterjedt hazánban. Mindenki megpróbál a lehető legtöbbet profitálni ebből az eseményből, azonban emiatt az eredeti üzenet, szellem megszünt. Először is – mivel a Hálaadás nálunk nem jellemző ünnep – sokan elkezdtek játszani a dátummal, és már november közepén meghirdetik az akciót. Azt gondolják, hogy ha megelőzik a konkurenciát, többet hasíthatnak a tortából.

Másrészt a hihetetlen akciók csak elnevezésükben hitetetlenek. Mert a 10-15%-os leárazásokat mindennek lehet nevezni, csak hihetetlennek nem. Persze előfordulhatnak ennél nagyobb kedvezmények is, sajnos sokszor ez is csak a látszat – bevált szokás, hogy egy terméket az akció előtt feláraznak, hogy aztán a leárazás mértéke nagyobbnak tűnjön. Például egy 10 ezer forintos terméket feláraznak 14 ezer forintra, hogy a Fekete pénteki 7 ezer forintos árnál az 50%-os kedvezmény mértékét tüntethessék fel. És természetesen a hangsúlyt az 50%-ra helyezik…

És elérkeztünk oda, hogy miért az online kereskedők kezdték el itthon. Nálunk a Fekete péntek ugyanis NEM  a készletkisöprésről szól, csupán egy marketing esemény, amire felhúzhatunk egy normál, egyáltalán nem különleges akciót. Nálunk a Fekete péntek semmiben sem különbözik egy születésnapi akciótól – csak szúrópróbaszerűen nézd meg az árakat. Miért is különbözne, hiszen semmi sem indokolja, hogy a termékeket adott esetben a beszerzési ár alatt adják. Mert nem foglalják a helyet. Melyik kereskedő lenne olyan hülye, hogy a minimális, frissen beszerzett, egyáltalán nem felesleges készletét ár alatt adja?

A vásárlók mégis imádják, mert rosszul nem járnak: a termékek nagy része tényleg akciós, mivel nem felesleges készleteket akcióznak így a termékek sem elavultak, sok újdonság is szerepel a kínálatban, és karácsony előtt – ha nem is 80%-kal, de – már a 10-20%-os kedvezményekkel is sokat lehet spórolni. És ha egy akció népszerű, akkor egyre többen szeretnének profitálni ebből. Kicsit mint pl. a Glamour napi kuponakciók, ami szerintem még a szervezőket is meglepte, milyen sikeres volt már az első évben is.

Összességében ne hagyd ki Te sem ezt a lehetőséget, de kezeld a helyén. Hatalmas a reklámzaj, a nagyon hirdetései mellett nem biztos, hogy a Te hirdetésed is a megérdemelt figyelmet fogja kapni. De ha elég kreatív vagy, profitálni tudsz a Fekete péntekből Te is.

Néhány példa: nevezd át a Fekete pénteket mondjuk sárga szerdára. Így egyrészt kisebb reklámzajjal kell megküzdened, másrészt két nappal megelőzöd a többieket.

Adj a kedvezmények helyett valami extra hozzáadott értéket. Lehetnek csomagajánlataid, vagy plusz szolgáltatásaid (pl. díszcsomagolás).

Fekete péntek után is fognak vásárolni, így ha a büdzséd nem tesz lehetővé nagy reklámköltést, ütemezd későbbre az akciódat. Egy-két héttel később már lecsengett a Fekete péntek, a tapasztalatok is azt mutatják, hogy a forgalom, a bevétel növekedése egyre kitolódik, és decemberben indul be igazán a karácsonyi szezon.

Megcélozhatod a későn ébredőket. Sokan vannak, akik az utolsó pillanatra hagyják az ajándékok beszerzését, fókuszálj rájuk, célozd meg őket.

Akárhogy is, gondold át, mielőtt gondolkodás nélkül beszállsz a Fekete péntekbe. Nehogy tényleg fekete napja legyen ez a vállalkozásodnak.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük