Robbant a bomba: drasztikusan átalakítják a KATA szabályait. Annak ellenére érint ez sok webáruházat, hogy a KATA adózás egyáltalán nem volt alkalmas egy webshop üzemeltetéséhez.
A KATA-ról röviden
A KATA (leánykori nevén KisAdózók Tételes Adója) 2013-ban került bevezetésre. A lényege (a teljesség igénye nélkül): bizonyos vállalkozási forma esetén (pl. egyéni vállalkozás) egy havi 50 ezer forintos adó befizetésével mentesül az adózó minden más adótételtől (kivéve az Iparűzési adót). Népszerűségét növelte, hogy a KATA választása mellett élhetett a vállalkozó az alanyi adómentességgel, ezáltal az Áfa elszámolással sem kellett foglalkozni. Az 50 ezer forintos adó helyett ráadásul csak 25 ezer forintot kellett fizetnie azoknak, akik heti 36 órát meghaladó munkaviszony, főállás mellett másodállásként vállalkoztak.
Persze a KATA-nak vannak és voltak korlátai is: éves szinten 12 millió forint bevételig lehetett valaki katázó (és csak véletlen, hogy az alanyi adómenteség határa is éppen 12 millió forint).
Szakemberek már régóta hangoztatják, hogy a KATA kezdeti szabályai elavultak. Nem normális pl. hogy 2013 óta nem változott az adó összege: 50 ezer forint volt akkor is, és most is. Ahogy az éves bevételi határ sem módosult: 12 millió forint. És a nyugdíjjal (pontosabban annak hiányával) is riogatták a katázókat: az 50 ezer forintos havi befizetés lényegesen kevesebb várható nyugdíjat jelent – ami csak azért gáz, mert ismerve az emberek pénzügyi tudatosságát, sok probléma forrása lesz majd akkor, ha a katás korosztály eléri a nyugdíjkorhatárt.
Látszólag a KATA nagyon jó adózási mód. Volt. És látszólag.
Mert bizonyos területeken egész egyszerűen nem ez az adózási mód volt a legalkalmasabb.
Mint például egy webáruház üzemeltetésénél.
Miért nem (volt) jó a KATA azoknak, akik webáruházat üzemeltetnek?
Nézzünk egy példát:
Bár egy webshop életében sok a változó (bevétel, árrés, kiadások, költségek), a példa kedvéért számoljunk a havi maximum bevétellel (1 M forint/hó) 20%-os árréssel és 10 ezer forintos átlagos kosárértékkel (ami ma már egyébként lényegesen magasabb).
Szintén változó a szezonalitás, de az egyszerűség kedvéért számoljunk havonta egyenlő forgalommal.
Tehát a számok minden hónapban:
Ezt az 1 M forintos forgalmat 100 vásárló megrendelése biztosította, amihez (1%-os konverziós rátával számolva) 10 000 látogató szerzése szükséges.
Ugye egyetértünk abban, hogy a havi 150 ezer forintos jövedelem nem sok. Főállásként kimondottan kevés, az Aldiban vagy a mekiben többet tudsz keresni. Továbbá a példában nem számoltunk még az Iparűzési adóval (legalább 50e forint évente), és a 10 ezer látogató megszerzésének költségével (marketing költség, ami ilyen látogatószám esetén akár egy-kétszázezer forint is lehet, de már néhány tízezer forint is jelentősen ront az eredményességen). Szintén nincs a példában a számlázórendszer és a webshop éves bérleti vagy fenntartási költsége (ezek kb. 50-100 e forintos kiadást jelentenek évente – minimum), valamint a könyvelő díja.
Látható, hogy KATA-sként webshopot működteni nem lehetett. Hosszútávon. Mert az induláshoz, az ötlet validálásához, gyakorláshoz teljesen megfelelt. A KATA kizárólag arra volt jó, hogy kiderüljön, működik-e a modell. Életképes-e az elképzelés, a webáruház. És hogy gyakorlatot szerezzen valaki az e-kereskedelemben.
DE HA NEM VOLT JÓ A KATA, MI AJÁNLOTT HELYETTE?
Nem kell aggódni, van megoldás! Nem is akármilyen.
Az átalányadózás
Alap esetben egy vállalkozás adózása úgy néz ki, hogy vesszük a bevételeket, levonjuk belőle a költségszámlákkal igazolt (és törvényileg elszámolható) kiadásokat, és ami marad, az az adóalap, az alapján lehet kiszámolni a fizetendő adókat, járulékokat.
Az átalányadózásról azt kell tudni, hogy nem kell bajlódni a költségszámlákkal (gyűjteni kell, de ennyi), a bevétel egy bizonyos – törvényben meghatározott – hányadát automatikusan elszámolhatjuk költségként. Ez a hányad alap esetben 40%, de egy webáruház esetén – figyelem, itt jön a lényeg – A BEVÉTEL 90%-ÁT AUTOMATIKUSAN ELSZÁMOLHATJUK KÖLTSÉGKÉNT, azaz a bevétel 10%-a után kell adózni.
DE EZ NEM MINDEN!
Ezt az adónemet a kizárólag kiskereskedelmi tevékenységet végző vállalkozások az éves minimálbér 50x (ötvenszeres!) összegéig alkalmazhatják. Ez 2022-ben 120 millió forint, ennél az összegnél éves szinten 12 M forint után kell csak megfizetni az adót – ami ennél az összegnél összesen 5,1 M forint (a bevétel 4,25%-a – emlékeztetőűl: a KATA összege éves szinten 600 e forint volt, ami az éves 12 M forint 5%-a).
Tehát összefoglalva egy webáruház esetén:
KATA: max. 12 M forint, adó összege bevételtől függetlenül fix 600 e forint (min. 5%)
Átalányadó: max. 120 M forint, adó összege ennél a bevételnél 5,1 M forint (4,25%)
A Billingó készített egy Átalányadó kalkulátort, ahol kiszámolhatod, milyen bevétel mellett mennyi adót kell fizetned, és mennyi marad a zsebedben – lejjebb megtalálod az oldal linkjét.
HA MÁSODÁLLÁSBAN VAGY E-KERESKEDŐ, AKKOR VAN EGY JÓ HÍREM!
Szóval ne sírasd a KATA-t, mert van jobb lehetőséged!
Használd a Billingó Átalányadó kalkulátorát, és nézd meg a lehetőségeket.
https://www.billingo.hu/atalanyado-kalkulator
Ha pedig többet szeretnél megtudni az Átalányadóról, nézd meg az alábbi videót: